Qui era COMENIUS? |
![]() |
Jan Amós Komenský, anomenat Comenius, fou un filòsof, gramàtic i pedagog txec, nascut a la regió de Moràvia en 1592 i mort a Amsterdam en 1670.
Va ser un home cosmopolita i universal, convençut de l’important paper de l’educació en el desenvolupament de l’home.
Va viure a una Europa plena de guerres i conflictes, moltes vegades provocats per enfrontaments entre catòlics i protestants.
La vida i la obra de Comenius són tal vegada poc conegudes entre nosaltres, però crec que avui en dia són de plena actualitat moltes de les propostes que defensava. Valguin com a exemple les següents:
- cal que tot sigui ensenyat a tothom, sense distinció de riquesa, de religió, de sexe o de capacitat;
- l’educador ha de desvetllar l’interès del seu alumne;
- la importància de l’estudi de les Llengües;
- el sistema educatiu no hauria d’estar lligat només a les activitats del pensament, de la raó (ratio), sinó també a l’operatio, és a dir, al treball manual, del que afirma que no és en cap cas vergonyós;
- l’educació és un procés que ha de durar tota la vida; el món sencer és una escola;
- la reforma de l’educació –deia Comenius– és l’únic remei per a la profunda crisi cultural que travessava Europa a l’època de la Guerra dels Trenta Anys (1618-1649) …I no ho és també avui en dia?
Les grans aportacions realitzades a la Pedagogia, els seus viatges per diferents països d’Europa (en molts d’ells, convidat per reis i governadors), i l’alta preparació i constància en la seva tasca d’educar, li van valer a Comenius el títol de Mestre de Nacions.
Coordinació Comenius
Conegut el personatge, no té idò res d’estrany que la Comissió Europea triàs el seu nom per a designar un dels Programes Educatius que més interès ha despertat a diferents països de la Unió: el Projecte Comenius.
Els Objectius del mateix són:
- Desenvolupar la dimensió europea de Professors i Alumnes, identificant-se com a ciutadans d’Europa.
- Incrementar la mobilitat de l’alumnat i el professorat.
- Conèixer i valorar la realitat geogràfica, històrica i cultural dels altres països associats al Projecte i donar a conèixer els trets propis.
- Fomentar l’aprenentatge de les Llengües Modernes
- Proposar continguts i pràctiques d’ensenyament innovadors.
- Potenciar l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
En definitiva, el Programa Comenius pretén –activament- ajudar, per una banda, als estudiants i al personal docent a comprendre millor les cultures, llengües i valors del diferents països de la Unió Europea i, per una altra, ajudar als joves a adquirir les aptituds bàsiques per a la vida i les competències necessàries per al seu desenvolupament personal, el seu futur laboral i la ciutadania activa.
La nostra Associació Escolar Multilateral Comenius es denomina Immigration and Integration – Understanding Identity i està formada per sis centres escolars de 6 països diferents:
CENTRE |
CIUTAT |
REGIÓ/PAIS |
Otto-Hahn-Gymnasium |
Ostfildern (a prop de Stuttgart) | Baden-Württemberg
Alemanya |
Vammalan lukio |
Sastamala (a prop de Nokia i Tampere) | Länsi-Suomi
Finlàndia |
Peebles High School |
Peebles (a prop d’Edimburg) | Eastern Scotland
Regne Unit |
Lähte Ühisgümnaasium |
Lahte (a prop de Tartu) | Eesti-Estònia |
Instituto Statale di Istruzione Superiore “F. Enriques” |
Castelfiorentino (entre Florència i Siena | Toscana-Itàlia |
IES Pasqual Calbó i Caldés |
Maó/Mahón | Illes Balears-Espanya |
Coordinació Comenius
Per a saber-ne més recomanam la consulta de les següents webs:
http://www.oapee.es/oapee/inicio/pap/comenius.html
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/comenius_en.htm
http://www.uhu.es/cine.educacion/figuraspedagogia/0_comenius.htm
http://es.wikipedia.org/wiki/Comenio
http://europa.eu/about-eu/countries/index_es.htm
Coordinació Comenius